Är ni mentalt efterblivna?!

En film om NH skickas runt på internet. I filmen visas diverse alldagliga bilder på hästar som blir "dragna i munnen" (läs ryttare som tar en naturlig förhållning) och liknande händelser. I filmen ser man också en man rida dressyr på en jättesamlad häst utan träns, och x antal andra scener där mannen framstår som hästarnas privata gud.

Min fråga till er som blir helt betagna av mannen på filmen - är ni mentalt efterblivna? Tycker ni det är så vackert att en sönderprylad häst utan träns kröker på sin nacke? Eller förstår ni inte ens att hästen som går sådär utan hjälpmedel fått så mycket stryk, att den går sådär bara för att den vet att det är det enda som inte gör ont? Alla andra alternativ innebär smärta på ett eller annat sätt.

Det är precis som vilken jävla westernskojjare som helst - westernhästarna "stannar så fantastiskt lydigt utan att ryttaren tar i dem." Well yes they do - men knappast för att ryttaren i fråga kan tala med hästar, utan för att hästen bakom kulisserna fått lära sig att veta hut om den inte uppmärksammar minsta möjliga förhållning.

Om ni på allvar tror att hästar är så lydiga utan att vara tuktade och prylade, så är ni uppriktigt sagt dumma i huvudet. Jag spyr på era lättvunna förtroenden och hur lätt det är att imponera på era ogenomtänkta NH-hjärnor. Om det är någon "ridsportgren" man borde förakta pga av hårda slag och ryck i munnen, så står Natural Horsemanship överst på den listan, för det förekommer så jävla mycket skit bakom kulisserna där att man blir mörkrädd. Sluta smutskasta galoppsport och dressyr - ta er en titt på hur mannen på filmen jobbar hemma på sin gård en vanlig måndag 9-17 istället.

Här är den "fantastiska" filmen:


Kommentarer
Postat av: Klara

Word!

2011-10-21 @ 23:20:20
URL: http://klarissan.webblogg.se/
Postat av: Julia

.. Så du tycker att alla som rider utan träns har dragit sönder sina hästar i munnen, i princip? ;) Du är ganska körd ibland.

2011-10-21 @ 23:23:54
URL: http://motivate.blogg.se/
Postat av: Linda Göransson

Var har hon skrivit det, Julia, ditt gråhåriga miffo?!

2011-10-21 @ 23:27:39
Postat av: Evelina

Haha det var ju en mogen kommentar, Linda.. ;) Men nej, jag har inte skrivit det någonstans och om Julia inte är läskunnig enough att utröna det så får hon nog läsa igen. :)

2011-10-21 @ 23:28:45
URL: http://evelinablomqvist.blogg.se/
Postat av: Sofie Sjögren

Kunde inte hållt med dig mer, Evelina! Klockren beskrivning och verklighetsuppfattning. Och "Julia" - måste fråga som hon andra, hur fan fick du denna text att bli till det du skrev? Ska vi läsa högt för dig så att du förstår xD??

2011-10-21 @ 23:35:20
Postat av: Julia

Linda: Tackar för den! :)
Evelina: Du skriver så otroligt provocerande så jag hann inte riktigt tänka så långt innan jag kommenterade. ;) Nej, du har inte skrivit det någonstans. Men du skrev dock att det förekommer en massa skit inom NH - och det gör det säkert, men det finns säkert några som ÄR duktiga enligt min mening. (Dock inte sådana "jag-har-lärt-min-häst-att-stegra- och skryter på bdb"-människor. ;))

2011-10-21 @ 23:36:13
Postat av: "Nh-människa"

Det bubblar i mig av ilska när jag läser din text först, men jag måste erkänna att du är bra och har en poäng i allt du skriver. Många rötägg i vår krets också, men ingen märker dem för dem är hemliga. Så bra text!

2011-10-21 @ 23:42:13
Postat av: Elin

Såå sant! :D

2011-10-22 @ 12:03:06
URL: http://prekness.blogg.se/
Postat av:

http://www.youtube.com/watch?v=fN8cv-Lx4RI

2011-10-22 @ 12:32:54
Postat av: Cajsa

Grymt bra text!! Håller med dig, verkligen. Hästmännsikor tänker bara på de som hoppar och rider dressyr bara sliter och plågar sina hästar och har en mörk baksida när dom är själva men de som håller på med Nh inte har något mörk baksida, men det finns ju det med! Om man kollar på 2.00 fram till 2.12 så kan man inget annat än att säga att den som har gjort videon är orättvis, det är inte alltid så, man kunde ju ha tagit en vanlig bild, dessutom så kan ni ju kolla hur dom har zoomat med, dom zoomar på människorna, hur glada dom är, handar inte hela filmen om hästar? Du har bara så rätt, hoppas att alla som läser tänker lite nu med!

2011-10-22 @ 14:00:51
URL: http://cajsarasmusssen.blogg.se/
Postat av: Isa

''Om ni på allvar tror att hästar är så lydiga utan att vara tuktade och prylade, så är ni uppriktigt sagt dumma i huvudet'' varför skulle dom inte?ursäkta, men vem är det som är dum i huvudet? Såklart finns det dom som använder sig av sämre metoder. Men om ni jämnför bilderna som var i videon, tycker ni inte att ''nh-bilderna'' verkar mer hormoniska och bekväma? Jag tror att en häst måste vara MOTIVERAD för att kunna gå i rätt form utan träns eller liknande, och göra olika trick, osv det är otroligt svårt att tvinga fram det, försök själv att tvinga eran häst i form utan träns, hur mycket ni än slår det - den kröker ju inte på nacken för det? Bara ett exempel.

TVINGA hästen kan vem som helst = setta på massa tyglar och använda sporrar, spö och tusen tals hjälper. Som t.ex. bett orsakar obehag när man tar i det, därför lyssnar hästen inte för att hästen är motiverad utan för att det är den bästa lösningen.

Tycker bara det du har skrivit är fördommar utan någon säker källa.

2011-10-22 @ 16:39:50
Postat av: Emma

Jag tycker varken att det är rätt eller fel. Det finns också fruktansvärda metoder i hoppning, så precis som hos vissa NH människor. Men det finns också inom båda "grenar" dom som jobbar med sin häst på bästa sätt..alltså inte genom slag och ryck.
Tex tror du/ni att Tobias Larsson skulle rycka och slå sina hästar för att få dem att göra som han vill ? Han håller ju också på med en viss NH..
Samtidigt som jag inte tror att tex Angelica Augustsson skulle rycka och slå sina hästar för att få dom att hoppa bra.

Väldigt bra blogg ändå måste jag säga! Du är liksom inte bara kritisk mot andra utan också mot dig själv. (y)

2011-10-22 @ 21:45:46
Postat av: Anna

Håller nog inte med dig. Asså tror inte att du kan tvinga en häst genom bestraffningar att böja på huvudet. Visst jag kan tänka mig att det finns en del inom nh som i alla sporter. MEN jag tror inte man kan tvinga dem att typ böja på nacken utan träns. Med utrustning. Självklart men utan nej.

2011-10-23 @ 00:16:04
URL: http://fotosmurf.webblogg.se/
Postat av: Carolina { Mycket tävlingar i bloggen }

Sant skrivit, men det hade låtit något bättre om du skrivit med att det faktiskt inte är alla som använder sig av de sättet du har beskrivit.

2011-10-23 @ 09:40:26
URL: http://asslatjejerna.blogg.se/
Postat av: Cajsa

Isa, jag måste bara fråga, tycker du att bilderna är rättvisa mot hoppning, dressyr och allmänt vanlig ridning i filmen? För det ser väldigt mycket ut som att den somm gjort filmen försöker få det sämre än vad det är, och att nh ska vara så mycket bättre vilket det inte alltid är. Hälften av bilderna är ögonblicks bilder.

2011-10-23 @ 11:04:14
URL: http://cajsarasmusssen.blogg.se/
Postat av: En som INTE är emot "vanlig" ridsport men tränar NH

Nh har blivit en missuppfattad gren inom ridsport. Om man tar och översätter det så blir det ungefär: Naturlig Hästhantering eller kommunikation mellan häst och människa. Det är väl upp till var och en att tycka till om detta?
Jag rider med sadel, träns, lindor/benskydd och sporrar och hoppar ibland. Men samtidigt kan jag bara slappa barbacka ute i skogen i repgrimma, utan lindor, stövlar eller pälsglans!
Säger inte att du har fel. Men du har heller inte rätt.

2011-10-23 @ 21:59:01
Postat av: Julia

Cajsa: Ögonblicket har fortfarande hänt.

2011-10-23 @ 22:02:21
Postat av: Evelina Blomqvist

"En som INTE är emot blablabl..."
- Haha, de allra flesta brukar nog chilla i skogen då och då, det gör jag också ;). Eftersom det är upp till var och en förutsätter jag att jag också har rätt att anse saker om ämnet... eller? ;)

2011-10-23 @ 22:04:27
URL: http://evelinablomqvist.blogg.se/
Postat av: Isa

Cajsa, nej jag tycker inte bilderna är rättvisa, men jag har inte nämnt ett skit om hoppning eller dressyr heller?

Vad spelar det för roll ifall man tränar dressyr, nh, hoppning, gymkahana whatever. Det är VAD och HUR man göra inom sin hästhantering. Jag sa att bilderna, var mer harmoniska och bekväma -vilket dom är. Ja. Men jag tog det bara som ett exempel.

2011-10-23 @ 22:30:21
Postat av: Cajsa

Julia; Tänk på det som är efter med. ;)
Isa; Nej, det har jag inte sagt att du gjort, eller hur? ;)) Kolla på en normal bild på en häst som hoppar, en häst som gillar det så kan du kolla på någon annan, lite minder charmerande nh-bild, och jämför, hästen som hoppar kanske är lika nöjd som den som tränar nh? Det FINNS hästar som faktiskt älskar att hoppa och det ser man. Dock är inte alla sådana. ;))

2011-10-24 @ 20:34:41
URL: http://cajsarasmusssen.blogg.se/
Postat av: Julia

Cajsa: Haha, vad är det som är efter...? Ett ögonblick har hänt. Hästen HAR haft ont i munnen om så i en sekund.

2011-10-25 @ 10:10:33
Postat av: Cajsa

Julia; Det efter, är kanske ett hinder, eller något som hästen GILLAR. Visst, den har haft ont men det har alla hästar, varje dag. Någonstans. ;))

2011-10-25 @ 15:47:28
URL: http://cajsarasmusssen.blogg.se/
Postat av: Ellan

detta är bara så jävla epic. alla tycker ju oplika och kommer att tycka olika alltid! finns inget att göra åt det!
"en som INTE....." : tycker att du har rätt! att slappa i skogen i bara grimma är ju en form av NH? ;)

2011-10-25 @ 20:49:55
URL: http://ponnyfilurerna.blogg.se/
Postat av:

olika*

2011-10-25 @ 21:09:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0