Ridskolor och dess okunniga motståndare

Det finns alltid en "säker" sida, right? Tydligen anser folk att man står på den säkra sidan där man aldrig behöver förklara sig om man hatar ridskolor. Varför har folk fått en sådan skev uppfattning?

Ridskolor - det finna alltid något att kritisera, varesig det handlar om ridlärarna, hästarnas skötsel, utrustningen, hopplektionerna eller utbudet av FEI-utbildade topphästar. Inte en enda ridskola i världen skulle passera era kritiska ögon utan att få flertalet anmärkningar, för alla som inte gör precis som ni tycker gör ju tveklöst fel, eller..?

Jag förstår inte hur ni hästkunniga människor har tänkt er att svensk ridsport ska kunna överleva om ridskolorna togs bort. Vad ska de som inte har tid med egen ponny göra? Hur ska alla som inte har råd med egen häst ha möjligheten att utöva den sport de älskar? Och framför allt - vart ska alla ungar lära sig att rida? Anser ni att alla borde skaffa egen häst direkt? Nej - då skulle ni klaga högljutt över hur oansvarigt det är och hur synd det vore om hästen. Jag förstår inte, hur har ni tänkt er att männsikor runt om i landet ska lära sig att rida om de inte har möjligheten att gå på ridskolan..?

Om inte ridskolor fanns skulle de flesta av er aldrig någonsin fått möjligheten att börja rida. Ni skulle överhuvudtaget inte få befatta er med hästar, har ni kommit så långt i era tröga tankar att ni insett det? Antagligen inte. Ni är bara på jakt efter något att trycka ner, och ridskolor är ett lämpligt offer eftersom de inte blir försvarade av någon.

Jag tänker försvara ridskolorna. Visst är det så att det sällan är de allra finaste sadlarna som regerar på ridskolor, men vad spelar det för roll? Jag rider i rent ut sagt pissadlar flera gånger i veckan, och jag utveckas trots detta hemska faktum. Ridskolehästar är vanligtvis inte lika välmusklade och snygga som tävlingshästar, men att de skulle vara det kan man inte heller förvänta sig. Hur skulle en häst som inte rids i korrekt form kunna vara välbyggd och supersnygg? Att kräva det är att kräva något omöjligt.

Likaså vill jag strypa de fåfänga ungar som bölar över att ridskolan aldrig låter dem hoppa höga hinder - vad är ni för egoistiska, okunniga skitungar? Tänk på hästarna för en gångs skull (ni påstår ju att ni tycker synd om dem för x antal andra ovärda saker) - tror ni att en häst skulle må bra av att hoppa 120 cm fem gånger i veckan? Det tror inte jag. Dessutom lägger samtliga ridlärare hinderna på en nivå som passar hästarna - och er. Ni är inga SM-ryttare med kapacitet att hoppa skyskrapor - ni är ridskoleryttare. Det skriver jag verkligen inte för att trycka ner någon, utan för att få er att inse era begränsningar. Det går inte att nå toppen på en ridskola, och inte heller på en ponny som Clide - visst är livet orättvist..? Patetiskt.

Precis samma sak gäller de dryga och självgoda fjortisarna som tror att de har talang utöver det vanliga för att gamla Brunte böjer på nacken. De skriker och gapar efter känsliga unghästar, kraftfulla halvblod och välutbildade stjärnskott. De förstår ingenting, det är ju så uppenbart att man inte kan bli annat än mörkrädd.

Det enda som händer om en ridskola köper in de hästar de suktar efter är att...
a)
Ridskoleryttarna tycker att det är "dumma" hästar som blir skrämda av deras hjälper (som givetvis är alldeles för stora eftersom de är vana att rida döva ridskolehästar)
b) Hästarna vantrivs
c) Hästarna blir förstörda för all framtid eftersom ingen kan rida dessa känsliga stjärnskott rätt

Anledningen till att jag skriver sådär är att jag sett samtliga saker hända mer än en gång. Nu låter jag som en besserwiesser, men jag kan nog ta det. Jag säger inte att vi privatryttare är bättre på något sätt, men jag säger däremot att det är uppenbart att folk som vill ha dessa svåra hästar inte har någon koll. Varför vill man locka nervvrak till en ridskola? För att se dem vantrivas och bli förstörda..? Lovely.

Nej, att ridskolorna inte låter barn hoppa högt, har en budget vad gäller utrustningen och att de köper trygga, stabila hästar som trivs med ridskolelivet är bra, i alla fall i min värld.

En annan sak som det gärna klagas på är att hästarna går för många gånger om dagen. Vet ni om att en häst som går 2-3 pass oftast mår mycket bättre än en privathäst som rids 40 minuter om dagen? En häst är lixom gjord för att röra sig, inte för att chilla i hagen/boxen. ;)


Kommentarer
Postat av: Heidi

Äntligen någon mer än jag som försvarar ridskolorna.... Skönt!

2011-07-21 @ 00:19:57
URL: http://rathed.blogg.se/
Postat av: Myran

fy fan vilket bra inlägg! Hiss till dig!! :D

2011-07-21 @ 03:04:57
URL: http://trinnie.blogg.se/
Postat av: Bella-skötare på welsh-montainponnyn Amour

Stor HISS till dig! Jag håller med dig om ridskolorna, eftersom jag går på ridskola!

skulle du vilja göra en header till mig? Den du har gjort till semlur.blogg.se är supersnygg!

2011-07-21 @ 11:07:04
URL: http://stoet.blogg.se/
Postat av: Annie

Håller med dig i det mesta. Men där jag rider så finns det inte en skänkeldöv häst, intd en som är hård i munnen osv. Det är inte omöjligt med bra hästar på ridskolor! Vi har t.ex en ponny på 15 år som kvalade sm för 2 år sen, en Matador II avkomma som har gått msv hoppning och fei dressyr (han är dock iprincip pensionerad), fina b ponnyer och c ponnyer på åtminstone la nivå.

2011-07-21 @ 14:33:13
Postat av: Evelina

Annie: Det finns många ridskolor som har superfina hästar, men efter ett tag på ridskolan brukar de bli lite avdankade (givetvis). :)

2011-07-21 @ 14:36:31
URL: http://evelinablomqvist.blogg.se/
Postat av: Annie

Självklart har vlr ridskola tänkt på det också ;) Hästen har vilidag 1-2 dar i veckan, och ca varannan vecka får ägaren hjälp av Jill Sandström-Läppenän att rida eller hålla träningar för hästarna och deras ryttare. Om hästen inte trivs eller på något sätt tröttnar på ridskolelivet så finns det alltid duktuga och ambitiösa ryttare som hästen kan lånas ut till under en kortare tid. Uteritter står på schemat så ofta som möjligt och för att inte bli ridhus kranka ridskolehästar så rider vi bara där vid snö/regn/dåligt underlag. ;P

2011-07-21 @ 17:23:03
Postat av: Evelina

Låter som en fett bra ridskola ju :) Synd att alla inte har resurserna att sköta det så, för det är ju helt perfekt att det kan fungera sådär :D Vilken ridskola är det? :)

2011-07-21 @ 17:29:43
URL: http://evelinablomqvist.blogg.se/
Postat av: Annie

Olunda, utanför uppsala. Det är en liten förening, men alla är verkligen överbeskyddande över hästarna, haha.. ;)

2011-07-21 @ 21:12:47
Postat av: sofia

jättebra inlägg !
du är så himla duktigt på att skriva :)

2011-07-22 @ 13:47:51
Postat av: Olivia

Jättebra skrivet!

2011-07-24 @ 02:29:23
URL: http://icelandicshowjumping.blogg.se/
Postat av: Cajsa Rasmussen

Ledsen att jag är så efter men jag håller med dig. Äntligen någon som skrvier ut om det. Men jag gillar endå inte ridskolor för den jag har ridit på har dom fått avliva sju hästar på ett år, har inte tillräckligt många för att vi ska kunna rida i vår vanliga grupp & hur ska man lära sig att hoppa högre om man inte får prova? Det jag vill är att hoppa typ 80-90 typ en gång, men det får vi inte. Om man har hoppat 50 i 5 år borde man väll få hoppa lite högre?

2011-08-15 @ 21:50:22
URL: http://ponnyfilurerna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0