NH sucks

Skurup är ganska fint, jag har aldrig tänkt på det förut. Har mest varit här korta stunder och typ slängt i mig en macka, rånat pappa på pengar eller dumpat en jobbig väska. Nu sitter jag här och väntar på Louise och upptäckte precis att jag hade världens utsikt. Nästan synd att pappa ska sälja huset (han vill ha ett hus i Limhamn istället.)

- Natural Horsemanship är världens dummaste påhitt.
- Islandshästar och western tillhör samma kategori som NH.
- Jag tycker verkligen det jag skrev alldeles nyss, men skrev det i bloggen bara för att irritera och provocera you know who.. ;)

Jag kan utveckla det lite.

- Det finns ingen häst i världen som tycker det är roligt att "leka kurragömma" eller "följa John" med sin ägare. Fetglöm, dom följer efter er eftersom ni trycker godis i käften på dem med jämna mellanrum. Min häst följer också efter mig, och inte fan beror det på vårt "starka band", det beror bara på att jag ibland ger honom godis i hagen.

- Att hästen skrapar med hoven i marken är OUPPFOSTRAT, inte ett "trick" eller en konst. Det är bara en tiggande ponnyjävel som borde få på käften istället för att belönas med godis.

- Hästar leker inte kurragömma, följa John eller något annat trams. Ni som själva utsett er till Natural Horsemanship (horsemanshit?) tränare borde ju veta att när hästar leker bockar, stegrar eller springer de runt. Om de hade lekt med er på riktigt hade dom nog slagit ihjäl er, puckon.

- NH-människor, westernryttare eller islandsnissar - same shit, different names.

- Och vad som mer är gemensamt för dessa tre kategorierna är att de blivit NH-folk för att de varit för dåliga för att bli något vettigt. Läskigt med den hårda sanningen, va?


(Det finns naturligtvis undantag. Killen som uppträder i Globen håller på med riktig NH t ex, och det är grejjer.)

Kommentarer
Postat av: fredrika

Håller faktiskt inte med dig evelina! När människor kan NH så är det riktigt bra och riktigt vackert, och det lite mer "hästigt" för hästarna vilket är sjukt positivt. Islandshästar och western hör verkligen inte till där, de är bara flumsporter ju.

2010-11-12 @ 17:26:21
URL: http://blubbiiz.blogg.se/
Postat av: Jessica Nilsson

Så sant som det är skrivet! Du är verkligen en grym bloggare som kan konsten att uttrycka dig korrekt. Älskar att läsa din blogg och håller med dig sååå mycket om att Nh har blivit en värdelös sak.

2010-11-12 @ 17:28:30
Postat av: Jessica Nilsson

Så sant som det är skrivet! Du är verkligen en grym bloggare som kan konsten att uttrycka dig korrekt. Älskar att läsa din blogg och håller med dig sååå mycket om att Nh har blivit en värdelös sak.

2010-11-12 @ 17:28:37
Postat av:

Jag håler med dig!!!

2010-11-12 @ 17:36:54
Postat av: Ida

fin blogg :D

2010-11-12 @ 17:44:29
URL: http://ipeterson.blogg.se/
Postat av: Sarah!

SV: för att jag kanske inte vill -.-
blir extremt arg när jag läser denna texten. :@ riktigt jävla arg...
Du är så avundsjuk. Jag håller på med både NH, TT och jag är en islandsryttare som har tränat för VM ryttare och toppplacerade lärare-.- hur mkt vet du om dt? Islandridning är den mest naturliga om man säger så. vi tvingar inte våra hästar att hoppa hinder som är högre än sig själva och har fan inte en massa special hjäl och en massa onödig utrustning vi tänker naturligt !!

2010-11-12 @ 17:48:26
URL: http://saaraholsson.blogg.se/
Postat av: Josse och Camilla xD

"Sarah" - du är nog avundsjuk på att Evelina är så mycket proffsigare än vad du är. Sån lugn diss hon gav dig i din blogg. Jävla islandsfjant är varu är! ;)

2010-11-12 @ 17:53:48
Postat av: Sarah!

Josse och Camilla vilka töntar jag vet inget om er och ni vet inget om mig.... så vrf bråka alla tycker väl olika.. -.-

2010-11-12 @ 17:55:09
URL: http://saaraholsson.blogg.se/
Postat av: Sarah!

Jag skrev bara vad jag tyckte ;^^ du känne anna va?

2010-11-12 @ 18:01:09
URL: http://saaraholsson.blogg.se/
Postat av: Till Fredrika

Läs hela texten ditt trögo det står sist längst ner att det finns folk som kan Nh och att det finns undantag -.-

2010-11-12 @ 18:01:32
Postat av: Evelina

Svar till "Till Fredrika"
- Tack så hemskt mycket för att ni hjälper mig att svara, eller inte. Jag klarar det själv och vill inte ha era fjantiga kommentarer där ni skriver att mina kompisar är trögon.

Ps, du glömde skriva ditt eget namn, fegis.

2010-11-12 @ 18:06:12
URL: http://evelinablomqvist.blogg.se/
Postat av: Sarah!

anna åhlander eller ngt sånt tror jag hon heter -.-

2010-11-12 @ 18:10:06
URL: http://saaraholsson.blogg.se/
Postat av: Sarah!

vet nt men hade för mig att ni kände varandra vad heter du på bdb?

2010-11-12 @ 18:21:24
URL: http://saaraholsson.blogg.se/
Postat av: Jessica

svara gärna på min fråga i bloggen :)
Hoppas du får en bra helg!! :)

2010-11-12 @ 19:10:51
URL: http://jessicajosefsson.blogg.se/
Postat av: emma

Jag håller med dig till viss del. NH går ut på att behandla hästen på dess villkor. NH finns visst, men det är urlöjligt med alla som säger sig utföra det.

2010-11-12 @ 19:45:10
URL: http://emmaronn.blogg.se/
Postat av: Amanda

så du menar att när en häst kommer till en så är det fel?
Du menar när stegrar på komando är det fel
att när en häst kommer till en och lägger huvudet i ffamnen är fel.
Kan inte hålla med...

2010-11-12 @ 20:27:42
Postat av:

Nästintill allt är NH. Och skall en häst behöva gå med ett bätt som vi tycker upp i munnen på dom och hoppas de går bra på det. När vi människor spänner åt sadlengjordarna, inte konstigt att de inte gillar det. Vi sitter med sporrar för att få en bättre skänkel när en häst igentligen känner en fluga krypa på dom.

2010-11-12 @ 20:31:06
Postat av: evelina

Svar till anonym och Amanda: Läs sista biten :) Det står klart och tydligt att det finns riktig NH och att det finns "bdb-nh". Riktig NH är fint, men bdbNH, aka trickträning är bullshit :)
Hahaha jag tror att alla hästar lider som har sadel och träns, stackarna,. Verkligen .

2010-11-12 @ 20:34:35
URL: http://evelinablomqvist.blogg.se/
Postat av: fredrika

haha woopps förlååt jag missade den biten heelt (datorns fel)

2010-11-13 @ 00:32:16
URL: http://blubbiiz.blogg.se/
Postat av:

HAHAHAHA sen NÄR blev islandshästridning detsamma som NH och Western!? Roligaste jag någonsin läst, haha. Synd bara att din okunnighet drabbar andra.

2010-11-13 @ 17:35:24
Postat av: Julia Tenland

Håller inte med i dina åsikter. Men alla tycker olika :)
Och jag vågar stå för det! ;D

2010-11-13 @ 21:37:01
URL: http://teamwhite.blogg.se/
Postat av:

HAHAHAHAHHAHAHAHA, så klockrent! kunde inte ha skrivit det bättre själv :D

2010-11-14 @ 00:14:29
URL: http://teamoveson.blogg.se/
Postat av: v e n d e l a & m a t i l d a

HAAHHAHAHAH du är ju jävla bra!

2010-11-15 @ 17:33:00
URL: http://ponnyproffsen.blogg.se/
Postat av:

och vad har trick med Natural Horsemanship att göra?

2010-12-05 @ 12:53:00
Postat av:

Jag håller med dig Evelina... min INTE när de gäller islandshästar, har du någon du har emot att dom får leva som hästar... får ha vinterpäls och oklippt men?! vad har du emot dom???
jag tycket att vi kan blanda ihop hoppning och western, två "flängridnings stillar". Men jag håller värkligen med dig NH och western.... = BLÄÄÄÄÄ!!!!!

2011-03-15 @ 11:22:45
Postat av: Emma

NH är inte att proppa i hästen en massa godis. NH är ett naturligt hästtänk som går ut på att man ska förstå hästen och att hästen ska förstå människan, man vill även att man ska kunna arbeta tillsammans istället för att arbeta emot varandra. Blandar man in godis bara för att hästen ska vilja vara med en så är det inte nh!

När det gäller trickträning och att skrapa med hoven så tillhör inte det heller nh. Trickträning är trickträning och nh är nh. Det finns dock många som tricktränar med hjälp av olika faser som används inom natural horsemanshipen. Har man kontroll på siutationen hästen låter bli att tex skrapa när den inte ska så ser jag ingenting fel med att lära in det. Och att smälla till en häst för att uppfostra den är inte rätt metod, det kansek fungerar för stunden, men man får ingen långvarig respekt av att slå sin häst!

Följa John är enligt mig ingen lek, det är ett test för att se om hästen helt enkelt frivilligt hänger på. En häst följer ju med sin flock, det syftet har även följa John, man vill att hästen ska följa med människan precis som den följer med sin flock.
En människa och häst kan leka tillsammans genom att springa runt och stegra och bocka. Men eftersom att en människa är inblandad har hästen fått lära sig att inte leka lika "hårt" som den gör med sina hästkompisar.

NH = Filosofi (naturlig hästhantering)
Western = Ridgren
Islandshäst = Hästras.
Det är inte på långa vägar samma sak.

Sen när blev nh ovettigt? Är det inte vettigt att behandla sin häst på ett rättvist och naturligt sätt?
Jag tycker du ska ta reda på mer fakta innan du dömer, för du verkar inte ha någon kunskap alls om det här med natural horsemanship.

2011-05-07 @ 16:31:52
URL: http://armonios.blogg.se/
Postat av: Emma

sv: Du har inte skrivit någon vettig fråga?
Du skrev ju själv att du ger din häst godis ibland, då är det ju därför din häst följer dig, men inom nh filosofin så följer hästen efter för att den vill följa efter.

Dessutom är nh ingenting man tränar.

2011-05-07 @ 20:28:40
URL: http://armonios.blogg.se/
Postat av: Emma

sv: Så synd att du tycker det.

2011-05-07 @ 20:49:50
URL: http://armonios.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0